Két, látszólag egymással köszönőviszonyban sem álló terület kapcsolata lesz a bejegyzés vezérfonala. A politikai marketing modellálása mellett szó lesz a politika professzionalizálódásának elméleti oldaláról, a spin doctorokról és a választástól választásig tartó időszakról, vagyis a permanens kampányról.
Hasonlóságok és különbségek
A marketing célkeresztjében a fogyasztó áll, célja, hogy egy cserefolyamat során a vevő pénzért árut vagy szolgáltatást vásároljon. Minden esetben van egy vevő, egy eladó és egy termék. A politikai marketing esetében is megegyezik a felépítés. Hasonló eszközöket alkalmaz a marketing és a politikai marketing is, úgymint a marketingkutatást, a piacszegmentálást, a célpiacok meghatározását, a pozícionálást, a stratégia kidolgozását, illetve annak végrehajtását.
A marketingben és a politikai marketingben a hasonlóságok ellenére sok területen éles ellentét mutatkozik. Az üzleti életben a marketing elsődleges célja a profitmaximalizálás. Ezzel szemben a politikai marketingnek nem a haszon, hanem a demokrácia fenntartására és a kormányzásra kell irányulnia. Lényeges különbség, hogy míg a politikában néhány tizednyi szavazatkülönbség a győzelmet jelenti, ezzel ellentétben, a kereskedelemben mindez csekély fórt jelent. Míg az üzleti életben a szolgáltatás és a szolgáltatás nyújtója elkülönülhet egymástól, addig a politikai marketingnél ez nem válhat szét. (Newman, 2000/b.)
A politikai marketing meghatározása
Mielőtt a politikai marketing pontos meghatározását megadnánk, érdemes elolvasni a XVI. században élt Niccolo Machiavellinek, A fejedelemben írt sorait, ami az akkori „politikai marketingről” árulkodik: „semmi másért nem becsülik úgy az uralkodót, mint ha nagy vállalkozásba kezd, és nagyszerű példát mutat […] És a fejedelem mindenek fölött azt hitesse el minden cselekedetével, hogy nagy és kiváló személyiség […] Ezen túlmenően az év megfelelő szakában ünnepségekkel és látványosságokkal gyönyörködtesse a népet.” (Machiavelli, 1978: 73-77.)
A politikai marketinget, mint tevékenységet ajánlatos két nagyobb területre osztani. Egyrészt a választási kampányok időszakában zajló marketingtevékenységre, másrészt a kampányon kívüli marketingre. (Tettamanti, 2002.)
Michael Bongrand szerint „»a politikai marketing olyan technikák összessége, amelyeknek az a céljuk, hogy elősegítsék a jelölt hozzáidomulását a potenciális választóihoz, hogy megismertessék a lehető legtöbb választóval, és különösen minden egyessel ezek közül, hogy megkülönböztessék más, konkurens jelöltektől – és az ellenfelektől –, s minimális eszközökkel optimalizálják azoknak a szavazatoknak a számát, amelyeket meg kell szereznie a kampány során«”. (Bongrand, 1993, idézi Mazzoleni [2002: 132].)
A témában meg kell említeni Margaret Schammel megállapítását is, aki szerint ma már a politikai kommunikáció és a marketing egy és ugyanaz. „A pártok proaktív kommunikációs stratégiájának fő elemei a politikai marketingtechnikák és közvélemény-kutatások lettek. A reklámszakemberek és a professzionális tanácsadók ma már legalább olyan fontos szerep jut, mint a politikusoknak. A politikai marketing ma már nem csupán valamilyen tágabb folyamat egyik alfejezete. Maga a politikai kommunikáció válik a politikai marketing részévé.” (Schammel, 1999, idézi Dányi [2003: 55-56].)
A politikai marketing tárgyalásánál kikerülhetetlen a marketing fogalomkörének mindennapos szavának, az imázs (image) vizsgálása sem. A marketingkommunikáció kézikönyve szerint „az image nem többszörösen mérlegelt és átgondolt vélemények összessége, hanem túlnyomórészt egyfajta képzet, ami a legkülönbözőbb értékelések és asszociációk visszatükröződése. Az image röviden és tömören megfogalmazva: szubjektív értékítéletek összessége, s mint eredmény lehet valós, vagy torz, vagy a kettő keveréke.” (Sándor, 1997: 48.)
Egy párt imázsa több elemből tevődik össze. Egyrészt meghatározó a párt szimbólumrendszere, azaz az emblémája, annak színe, a párt szlogenje, de maga a politikus is szimbolikus jelentést hordoz, hiszen a választók többnyire általa ismerik és azonosítják be a pártot. Ha a politikus meg akarja nyerni a választók kegyeit, adnia kell a külső megjelenésére, de leginkább szavahihetőnek kell lennie. „Az »én-eladás« tehát azt jelenti, hogy a politikus csak akkor tud bármilyen politikai árut (nézeteket, programot) eladni, ha saját magát el tudja fogadtatni, azaz a vevők hitelesnek tekintik őt, és érzelmileg azonosulni tudnak vele.” (Tettamanti, 2002.)
A politikai marketing modellje
A politikai kampányban a marketing és a politika kapcsolatát a politikai marketing modellje írja le. A modell négy fő egységből áll, amelyek közül a marketingkampány a legfontosabb elem. A kampánynak három szegmense van: a piac szegmentálása, a jelölt pozicionálása és a stratégia kidolgozása, valamint a megvalósítás.
A kampány első lépéseként a szavazóbázist kell különböző csoportokra felosztani, hogy minél inkább a célcsoportnak megfelelő üzenet jusson el. Magyarországon a választókat négy nagyobb csoportba lehet besorolni:
- Erős kötődés, konzekvens szavazói támogatás. E csoport jellemzője, hogy mindig ugyanarra a pártra szavaznak, amely párt érzelmileg közel áll hozzájuk.
- Erős kötődés, inkonzekvens szavazó támogatással. Felemás identitással rendelkező választópolgárokról van szó, erős kötődés áll fenn, azonban könnyen elfordulnak az adott párttól.
- Gyenge kötődés, konzekvens szavazói támogatással. A választónak fenntartásai vannak az adott párttal szemben, választása során a legkisebb rossz elvét követi.
- Gyenge kötődés, inkonzekvens szavazói támogatással. Ebbe a csoportba tartoznak a labilis, ingadozó szavazók.
Ezután következhet a jelölt pozícionálása. Ekkor feltérképezik az ellenfelek erősségeit, és gyengeségeit.[1] Következő lépésként pedig a pártok meghatározzák, hogy milyen stílust, hangulatot akarnak a választók felé kommunikálni, majd megfogalmazzák mondanivalójukat, filozófiájukat és megoldásokat, alternatívákat nyújtanak a szavazópolgárokat érintő problémák megoldására. (Tettamanti, 2002.) Így megszületik a politikus és a párt imázsa, amely a következőt takarja: „olyan emberi konstrukció, amelyet egy tárgy, esemény vagy személy érzékelt tulajdonságainak sorára építenek fel. Így például egy jelölt imázsa abból áll, milyennek érzékelik őt a választók. Ez az érzékelés egyrészt függ a választók szubjektív értékelésétől, másrészt azoktól az üzenetektől (megnyilatkozásoktól, tulajdonságoktól, minőségektől, stb.) amelyeket a jelölt sugároz.” (Nimmo, 1974, idézi Newman [2000/a: 109-110].)
Németh Erzsébet szociálpszichológus szerint, ha a politikus valamiről meg akarja győzni hallgatóságát, akkor három kritériumnak kell eleget tennie: el kell érnie, hogy a közönség érzelmileg elfogadja őt, hitelesnek kell mutatkoznia, valamint be kell bizonyítania, hogy meglévő szaktudása elegendő ahhoz, hogy (leendő) pozícióját betöltse. (Németh, 2006.)
A politikusok két módon igyekeznek közelebb jutni a választókhoz. Először is felértékelődik a közvetlen találkozások szerepe, a politikai fórumok fontossága. A politikus és a választó közvetlen találkozója önmagában is imázs javító. Míg a közvetlen találkozások jól körülhatárolható számú embert, potenciális szavazót érintenek, addig magáról az eseményről a média éppúgy nagyobb tömegeknek ad információt, formálva ezzel a politikus imázsát. A közvetlen arculatépítés ezáltal kettős haszonnal jár: a közvetlen kommunikációs kapcsolatot megteremtő események mind a résztvevőket, mind a távollévőket elérik, ráadásul maga a közvetlenség imázst javító hatással járhat mindenkire nézve. (Somogyi, 2004.)
A politikai kampány következő lépéseként a párt elhelyezi magát a többi párthoz képest. Ezt követi a marketingkampány utolsó fázisa, a stratégia kidolgozása és megvalósítása. A választók különböző célcsoportjaihoz eltérő stratégiát kell alkalmazni. „Fontos feladat a párt pozicionálása, definiálása, amely során a pártok elhelyezik magukat a politikai térben a hozzájuk jobbra, illetve balra állókhoz képest […] A célcsoportjaik megválasztása során a pártok háromféle stratégia közül választhatják ki a sajátjukat." Ezek a következők:
- Differenciálatlan stratégia: a párt mindenkihez szól, minden réteget megszólít differenciálatlanul.
- Differenciált stratégia: a párt külön szólítja meg az egyes rétegeket, mindig az adott réteg elvárásainak megfelelően.
- Koncentrált stratégia: kiválasztja a számára legfontosabbnak tartott réteget.
A megfelelő stratégia kiválasztása után meghatározzák azokat az eszközöket, amit a szakzsargon csak 4 P-nek neveznek. A marketingben ismert 4 P[2] nem azonos a politikai marketing 4 P-jével. A politikai marketing 4 P-je a product (termék), push marketing (alsó szintű erőfeszítés), pull marketing (médiaszereplés), polling (közvélemény-kutatás) kifejezést jelenti. A terméket, vagyis a választási programot a jelölt több csatornán is eljuttathatja a választókhoz: egyrészt a tolómarketing, másrészt a húzómarketing segítségével. A tolómarketing az alsó szintű szerveződéseket és erőfeszítéseket, azaz a hálózatépítést és a helyi pártmechanizmusokat jelenti.
Az üzenetek eljuttatásának másik eszköze a tömegmédiumok, azaz az újságok, a televíziók és rádiók segítségével történhet. A marketingkampány negyedik P-je a közvélemény-kutatás. Ez információt nyújt a politikusnak a kampány sikeréről vagy sikertelenségéről. A marketingstratégia kidolgozása után már csak a kampány megvalósítása van hátra, ami azonos időben zajlik a politikai kampánnyal. (Newman, 2000/b..)
Választástól választásig – a permanens kampány
„»A posztmodern kampány vitathatatlanul permanens kampány.« Ami azt jelenti, hogy a pozíciók javításáért folytatott harc – és az erre irányuló szemlélet – folyamatosan tetten érhető.” (Farrell, 1996, Kiss, 2006, idézi Török [2006: 162].) A kifejezést Sidney Blumenthal amerikai politikai tanácsadó találta ki. A választásokon kívüli időszakot, két választás közötti periódust nevezzük permanens kampánynak. Ma már szinte lehetetlen olyan időszakról beszélni, amikor a pártok ne kampányolnának valamivel. A parlamenti választások végével a politikai kampányok időszaka nem zárul le, és újrakezdődik négy év múlva. A politikai szereplők megnyilvánulásai a permanens kampány alapvető jellemzői, hogy innen indulnak ki a választók meggyőzésére irányuló viták és a politikai szereplők imázsformálásai. Azaz ma már a kampányok választástól választásig tartanak.[3] A pártok közvélemény-kutatásokkal készítenek a szavazók körében, megtudják, hogy hogyan reagálnak az emberek egy bejelentésre, kezdeményezésre. A permanens kampányok célja nem más, mint elfogadtatni a párt hosszú távú elképzeléseit. (Newman, 2000/b.)
A spin doctorok
„Media adviser, spin doctor, compain manager nevek alatt arra edzik a jelölteket, hogy meg tudjanak jelenni a televízióban, lépésről lépésre vezetve őket a kampányok göröngyös útján, egyszóval ők irányítják az egész propagandagépezetet.” (Mazzoleni, 2002: 135.)
A „pörgő orvos” felel a vezető politikus imázsáért, a nyilvánosság előtti megjelenéseiért. A szakértői politikai tanácsadás nem új keletű tevékenység. Amerikában már az 1930-as években alkalmaztak spin doctorokat. Amerikában Ronal Reagan ideje alatt, Nagy-Britanniában Margaret Teacher elnöksége idején a sajtótitkári szerepből kilépve, az elnökök kommunikációját segítve váltak meghatározó emberekké. „Nagy-Britanniában Tony Blair korábbi tanácsadója, Alastair Campbell, Magyarországon a Fidesz kampányait irányító Wermer András, vagy egy ideig az MSZP kommunikációját meghatározó Ron Werber tartozik a nálunk is ismert és a hazai média által is sűrűn emlegetett politikai kommunikációs szakemberek közé.” (Kóczián – Ószabó – Vajda, 1999: 195.)
———
[1]Ezt a GYELV-elemzéssel végzik. Az elemzés lényege, hogy a párt meghatározza önmagát a politikai piacon, azaz a gyengeségek és erősségek, valamint a lehetőségek és a veszélyek végiggondolását jelenti.
[2]Product (termék), price (ár), place (eladás helye) promocion (reklám)
[3]A hazai politikai életben a permanens kampány felerősödése a 2002-es választások után volt igazán jellemző, amikor is a Fidesz nem tudta elfogadni a választási vereséget, és ez a folyamat a 2006-os választások előtt is megmutatkozott.
Felhasznált irodalom:
- Dányi Endre (2003): Posztmodern kampánytechnikák és az ellenőrzés válsága. In Sárközi Erika – Schleicher Nóra (szerk.), Kampánykommunikáció. Budapest, Akadémiai Kiadó
- Kóczián Péter – Ószabó Attila – Vajda Éva (1999): Arccal a kamerák felé. Képmutatók a médiában. Élet és Irodalom, XLIII. évfolyam 5. szám {online}http://www.es.hu/old/9905/riport00.htm
- Machiavelli, Niccolo (1978): A fejedelem. Machiavelli Művei. Budapest, Európa
- Mazzoleni, Gianpietro (2002): Politikai kommunikáció. Budapest, Osiris Kiadó
- Newman, Bruce I. (2000/a.): Politikai marketing mint kampánystratégia. Budapest, Bagolyvár Kiadó
- Newman, Bruce I. (2000/b.): A politika tömegmarketingje demokrácia a gyártott imázsok korában. Budapest, Bagolyvár Kiadó
- Németh Erzsébet (2006): Közszereplés. A társadalmi szintű kommunikáció kézikönyve. Budapest, Osiris Kiadó
- Sándor Imre (1997): A marketingkommunikáció kézikönyve. Budapest, BKE
- Somogyi Zoltán (2004): A marketing hatása a politikára {online}http://www.communicatio.hu/konferenciak/elkoszono200405/eloadasok/somogyizoltan.doc
- Tettamanti Iván (2002): A politikai marketing elmélete és gyakorlati megvalósulása az 1998-as magyarországi parlamenti választások alkalmával. {online}http://iroga.hu/kampanystrategiak/Tettamanti.htm
- Török Gábor (2006.): Best of kampány. In Giró-Szász András – Török Gábor: Kettős látás. Giró-Szász András és Török Gábor agendája a Heti Válaszban. Heti Válasz Kiadó