Tíz betűt írtam tenyerembe: j ó n a k l e n n i (V. N.)

2012.10.14. 00:18 arany lányom

A politika, mint mosópor?

Címkék: marketing politika politikai marketing politikai kommunikáció wermer andrás kampánykommunikáció

„A kis műtét és nagy műtét közötti különbség sem az, hogy másik szakma kell hozzá, mindkettőben végig kell csinálni ugyanazokat a fogásokat, csak a nagy műtétben nagyobb a veszély, és nagyobb a tét. Ennyi a különbség a mosószer és a politika között is.” (Wermer András)

Wermer András, az orvosból lett spin doctor mondta ki először idehaza még valamikor a 90-es évek közepén, ha termékként definiáljuk a politikát, akkor azt ugyanúgy kell eladni, mint egy doboz Persil mosóport. Meglátása nem volt teljesen helyes. 

wermer.jpg

„Nem arról van szó, hogy a politika is olyan egyszerű ügy lenne, mint a mosószer, hanem arról, hogy a két dolog eladása technikailag semmiben sem különbözik" – nyilatkozta egykor a Fidesz kampányguruja.[1]Állítás azonban így se teljesen állja meg a helyét, hiszen a kereskedelemben alkalmazott marketing nem minden tulajdonságát lehet átültetni a politikába.

„Nem kétséges, hogy a marketing olykor a valódi értékektől messze függetlenül képes eladni egy terméket, de még a mosóporok vagy a fogkrémek világában sem mellékes az áru tartalma.” (Török, 2005: 92.) 

A politika mosóporhoz hasonlítása egyrészt csúsztatáson is alapszik, hiszen az eladás ténye a politikában nem jelenik meg miden szférában, másrészt az eladás valójában a befolyásolást jelenti, ami nem ugyanaz: „csak befolyásolják az embereket azért, hogy az adott személyre szavazzanak, hogy elfogadják, hogy támogassák őt. Ezek pedig […] sokkal inkább a »bizalomról« szólnak. […] Ugyanis nem adunk el semmit és senkit. Nem adjuk el a politikus személyt, nem adjuk el a pártpolitikai nézeteit sem, nem adjuk el ígéreteit sem. Ezek ugyanis nem áruk.” (Nyárády – Szeles, 2004: 207.) 

A politika, mint termék esetében is az áru „tesztelése” csak a „vásárlás” (választás) után lehetséges, vagyis bizonyos időnek el kell telnie, hogy kiderüljön, a politikus megfelelt-e, „bevált” a szavazók elvárásainak. Mint azt az előbbi fejezetben is láthattuk, a média befolyásolási potenciálja óriási. A politikai marketing esetén is ez a helyzet áll fent, hiszen az „árut” többnyire a médián keresztül juttatják el a fogyasztókhoz. Lefordítva ez annyit jelent, a választópolgárhoz a tömegtájékoztatási csatornák segítségével és torzításain keresztül ér el a politikus vagy a párt kommunikációja. (Markó, 2002.)

„Durva megközelítésben azt lehet mondani, hogy lehetséges egy politikust mosóporként eladni, viszont nem is lesz több belőle, mint tisztítószer.” (Kéri, 2005: 95.) Mindezekből az következik, hogy a politika és a politikus specialitása miatt nem tekinthető hagyományos, a kereskedelemben használatos termékként.


———

[1]Wermer András, a Fidesz 1994-es, 98-as és 2002-es kampánystratégája, az Országimázs Központ ötletgazdája hónapokig tartó betegsége után 2010 szeptemberében meghalt, 56 éves volt.

Felhasznált irodalom:

  • Bogád Zoltán – Spirk József (2005): Wermer: A baloldal tanult többet abból, amit én csináltam. Index.hu, december 13. {online}http://index.hu/belfold/wermer12/?rnd=394%2C
  • Kéri László (2005): Média, politika, pártok. Politikatudományi Szemle 1. szám {online}http://www.poltudszemle.hu/index.php?Itemid=1&id=111&option=com_content&task=view
  • Markó Róbert (2002): A Fidesz kommunikáció stratégiája 1988-1998-ig. Politikai elemzések II. évfolyam 2. szám 
  • Nyárádi Gáborné – Szeles Péter (2004): Public Relations I-II. Budapest, Perfekt Kiadó
  • Török Gábor (2005): A politikai napirend. Budapest, Akadémiai Kiadó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranylanyom.blog.hu/api/trackback/id/tr544847058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása