Tíz betűt írtam tenyerembe: j ó n a k l e n n i (V. N.)

2010.09.14. 23:36 arany lányom

A Jobbik 2010-es választási kampánya

Címkék: kampány jobbik politikai marketing 2010 parlamenti választás kampánykommunikáció

Kis pártként a Jobbiknak kampánya során elsősorban arra kellett koncentrálnia – szemben a Fidesszel, vagy az MSZP-vel – hogy látható legyen, bekerüljenek a híradásokba. A 2010-es parlamenti választások kampány során a Jobbik volt az a párt, amely legdinamikusabban felismerte az új médiában rejlő lehetőségeket.

Másolat - 1244453063jobbik.jpg

Kampány az Interneten

Mára minden valamire való párt, ha eredményes akar lenni egy kampányban, elkerülhetetlenül figyelembe kell, hogy vegye az Internet szerepét. Lakner Zoltán politológus egy publicisztikában a következő gondoltatokat írta a pártról: „A 2008 és 2010 tavasza között eltelt két év nyertese a Jobbik. A Jobbik felfutása nem határok nélküli, valószínűleg nem fog választást nyerni, se most, se máskor. Ám egyelőre a Jobbik diktálja az iramot a többi politikai erő számára.” [1]

Egyes vélemények szerint a párt alapja az Obama-kampányban is fellelhető eszközök, ahol ugyancsak – bár talán más okokból, és nem a forráshiány miatt – jelentős szerep jutott az új médiának. Az új média adta lehetőségek elemzésénél az előző, 2006-os országgyűlési kampányhoz viszonyítva, két internetes eszközt kell elsősorban kiemelni, amelyet most először használtak számottevő mértékben: ez a Facebook és a Twitter[2] A Facebook nemzetközi közösségi oldalon 4800 rajongót gyűjtött össze eddig a párt.[3] Ez a csatorna még közvetlenebb kapcsolattartást, és új az szimpatizánsok könnyebb elérését jelenti a párt számára, mint bármilyen más eszköz, legyen szó akár egy gyűlésről, lakossági fórumról, vagy egy újságcikkben megjelent nyilatkozatról. Emellett a Twitteren naponta frissülő, többnyire a Barikád és a Kuruc.info internetes oldalakon megjelent cikkek ajánlója található.

A párt aktivitásával kapcsolatban Fabricius Gábor reklámszakember a következőket írta: „Internetes osztagai folyamatosan kommentelnek, küldenek, virtuális aknamunkát végeznek. (…) Annyi mondandója van, hogy el sem fér a párt önmagához mérve szűk médiareprezentációs felületén.[4] Ezen a két eszközön túl, fontos és költséghatékony megoldást jelentenek a videó megosztó oldalak. A március 15-i ünnepi megemlékezésre hívó film 56 ezer megtekintést jegyez, a radikális változást hirdető kampányfilmet eddig 30 ezren látták a You Tube-on.[5] Meg kell említeni, hogy ugyancsak ezen a megosztón, a párt saját profillal is rendelkezik már.  [6] Egy új internetes keresőoldal adatbázisa szerint 2010 februárjában a Jobbik 10 százalékkal több alkalommal szerepelt a hazai internetes oldalakon, mint azt megelőző hónapban: összesen 660 ezer online tartalomban szerepelt a párt neve. Februárban a fórumokban, blogokban is jóval többször említették meg a Jobbikot, mint januárban: 52 ezer alkalommal. Az elemzés kitér arra is, hogy a pártot az online médiaszereplése során milyen kontextusban említik meg leginkább. A felmérés kimutatta, a Jobbik megosztó természetét: 45 százalékban pozitív, 55 százalékban negatív környezetben.[7]
 
Plakátok, szórólapok
 
Egy politikai kampány elemzése során nélkülözhetetlen szerep jut a párok vizuális kommunikációjának. Amíg a korábbi választások egyik legmeghatározóbb üzenethordozója kétségtelenül a plakát volt, jelentősége valamelyest visszaszorulóban van, ám így is fontos eszköz maradt a pártok számára, mondanivalójuk rövid összesűrítésére, a kampányarcok megjelenítésére.
 magyargardamini.jpg
 
A Jobbik a többi párthoz képest jóval később, március elején jelent meg a közterületeken plakátjaival. Az óriásplakátok helyett – feltehetően a pénz hiányában – kisméretű, lámpaoszlopon és a kampányra felállított fa táblákon elhelyezett plakátokkal kampányoltak. Két óriásplakát azonban mégis megjelentek: a plakát bal oldalán rácsok, amin a következő fenyegető, felhívó üzenet, „népakarat” olvasható „Népítélet: 20 évet a 20 évért”. A plakát jobb oldalán a pártlogó felett és mellett: „Elszámoltatást! Tiszta erővel.” Egy PR szakember szerint: „(…) lehetséges sztereotípiára próbál építeni. Még némi érzelmi feszültséget is teremt az üzenet, ami fontos, hiszen akkor lehet, hogy beszélni fognak róla, tehát továbbadják az üzenetet.”[8] A másik óriásplakáttal a választások előtt pár héttel jelentek meg, amely egyszerű plakáton csak a párt vezető személyiségeit szerepeltették.
 
Kampányukban inkább az egyéni választókerületekben állított jelöltek megismertetésére összpontosítottak. A legtöbb hirdetőhelyen megtalálhatók voltak az indulók egységes formavilágú plakátjai. Mindannyian „Radikális változást!” követeltek „A nép nevében”. A párt utcai aktivitása jelentős volt a fővárosban. Nagyobb csomópontoknál gyűjtötték a kopogtató cédulákat a formaruhába öltözött pártaktivisták, akik tájékoztatást, szóróanyagot, ingyenes újságot is kínáltak, megszólítva „utca népét”, gyűjtve a további szimpatizánsokat.
 
Szlogenek
 
A Jobbik szlogenjei a 2010-es parlamenti választásokon: „Radikális változást!”; „A nép nevében”; „Megalkuvás nélkül! Jön az igazság. Közelebb, közelebb…”; „Népítélet: 20 évet a 20 évért. Elszámoltatást! Tiszta erővel”; „Magyarország a magyaroké!” A választók kedvelik az ilyen egyszerű üzeneteket. Mivel jelenleg nagy az elfordulás, kiábrándulás a politikából, változást sürgetnek. A Jobbik jelszavai jelentéssűrítő módon is tükrözik a párt által képviselt nézeteket: erő, változás, magyar nép, igazság, amely valamennyi plakáton, de a nyilatkozatokban, beszédekben is világosan megjelenik.
 
A kampány arcai


Egy párt imázsa több elemből tevődik össze. Egyrészt meghatározó a párt szimbólumrendszere, azaz az emblémája, annak színe, a párt szlogenei, de maga a politikus is szimbolikus jelentést hordoz, hiszen a választók többnyire általa ismerik és azonosítják be a pártot. Ha a politikus meg akarja nyerni a választók kegyeit, adnia kell a külső megjelenésére, de leginkább szavahihetőnek kell lennie. „Az »én-eladás« tehát azt jelenti, hogy a politikus csak akkor tud bármilyen politikai árut (nézeteket, programot) eladni, ha saját magát el tudja fogadtatni, azaz a vevők hitelesnek tekintik őt, és érzelmileg azonosulni tudnak vele.”[9]

Másolat - Jobbik-program2010OGY-cimlap_1.jpg

A Jobbik képviselőjelöltjei között kevés a széles körben ismert, „bejáratott” közszereplő. Pörzse Sándor, az Echo TV műsorvezetője, az újonnan indult Barikád című hetilap főszerkesztője, a Magyar Gárda egyik alapítója azon túl, hogy a párt Budapest I. kerület képviselőjelöltje, a Jobbik egyik kampányarca is lett. A plakátokon a hármas fogat (Vona Gábor, Morvai Krisztina, Balczó András) mellett Pörzse is helyet kapott. Némileg eltér a másik három szereplő megjelenésétől, ugyanis külseje, ruházata több mondanivalót tartalmaz, mint a másik három szereplőé: a Magyar Gárda formaruháját, valamint egy árpádsávos kendővel a nyakában jelenik meg. De meg kell említeni Morvai Krisztina díszmagyar viseletét is, aminek újbóli előtörése a magyar „divatban” szintén a párthoz kapcsolható. 

A Parlamentbe esélyesként bejutó pártok közül a Jobbik indította a legkevesebb női politikust. Az indulók mindösszesen 8 százaléka nő.[10] Morvai Krisztina 2006 őszétől kapcsolódott be a napi politikai életébe, és lett a Jobbik „arca”. A Jobbik listavezetője volt a 2009. évi EP választásokon, amelyen mandátumot nyert, és Magyarország képviselője lett az EP-ben. 2009 decemberében pedig elvállalta, hogy a párt államfő-jelöltje legyen a 2010-es választási kampányban. Morvai Krisztinával a párt így minden bizonnyal közelebb tudja hozni, és könnyebben meg tudja szólítani a női szavazókat is.
 
Hasonlóan az elmúlt választások politikai kommunikációjához, jól bevált technika az ismertebb emberek „használata” a kampány során. A Jobbik estében is megfigyelhető volt, hogy sportolókat vont be kommunikációjába. Kisfilmjükben egy világbajnok free stile focista, Orosz Attila karate mester és Szűcs István kick-boksz Európa Bajnok fogalmazta meg, ők miért gondolják, miért érdemes a pártra szavazni.[11] Ezzel az eszközzel a párt még inkább hitelesíteni tudja magát a választók szemében: ismert, elismert emberek is erre a pártra szavaznak.
 
Televíziós megjelenés
 

A választások előtt az országos listát állítani tudó pártok a Magyar Televízió Választás 2010 című műsorában mutathatták be programjukat. Kommunikációs szempontból elemezve a Vona Gáborral készült interjút, megállapítható, hogy a párt miniszterelnök-jelöltje több ponton is hibázott: konfrontatív, a műsorvezetőt provokáló stílust, kétértelmű, vagy kitérő válaszokat, és bizonyos tekintetben felkészületlenséget, retorikai hiányosságokat lehet nála felfedezni.[12] Kétségtelen, Vona Gábor retorikailag kevésbé kiforrott szereplő, mint versenytársai, hiszen rövidebb ideje van jelen a kommunikációs terepen, szemben Orbán Viktorral, Mesterházy Attilával, Dávid Ibolyával, vagy Bokros Lajossal. Kommunikációs hibának minősül, hogy Vona Gábor maga vetette fel azt az állítást, miszerint egy civil szervezet a Jobbik programját ítélte a leghitelesebbnek, azonban azt már nem tudta megmondani, hogy mindezt hol olvasta.

Negatív kampány

A választási kampányok már-már elmaradhatatlan része a negatív kampány és a fekete-PR használata. A Jobbik esetében mind retorikailag, mind pedig vizuálisan meg lehetett figyelni az erős negatív elemek használatát. Gondolhatunk itt a már fentebb említett plakátra, amelyen 20 év büntetés rónának ki az elmúlt 20 év tönkretevőinek, amely „népítélet” kampányfilm formájában is megjelent.[13]

A hivatalos filmeken, plakátokon kívül természetesen idén is születtek nem hivatalos verziók, álplakátok, feliratok, amely ugyancsak hozzá tartoznak a kampányhoz, mint a „felvállalt” megjelenések.

Összegezve a leírtakat, talán Fabritius Gábor gondolatai ismételten helytállóak: „Az emberek döntése tehát elsősorban következmény, nem reakció egy kampányra, nem válasz a különböző pártok kommunikációs üzeneteire. A pártok mindegyike megtanult profi kampányt készíteni, de a politikai termékek attól még olyanok, amilyenek.”[14]
 

---
Felhasznált irodalom:
 
[1] Lakner Zoltán (2010): A Jobbik diktálja az iramot a többiek számára. In Népszabadság, 2010. március 6.
[3] Március végi adat. Azóta ez az oldal megszűnt, helyette újat hoztak létre. A hivatalos oldalon túl a párt több alszervezetének is van külön csoportja a Facebookon.
[4]Fabricius Gábor (2010): A kampány íze. In Népszabadság 2010. március 20. {online}http://www.nol.hu/belfold/20100320-a_kampany_ize
[7]Bialkó László Gergő (2010): A Jobbik utalja a fórumokat és a blogokat. In Népszabadság, 2010. március 5.
[8] Perlaky-Papp József (2010): BKV szerelvények hozzák-viszik a százalékokat. In Brand Trend
[9]Tettamanti Iván (2002): A politikai marketing elmélete és gyakorlati megvalósulása az 1998-as magyarországi parlamenti választások alkalmával
[10]Honnan érkeztek az új pártok – az LMP és a Jobbik – jelöltjei? In Republikon Intézet tanulmánya
[11]A videó az alábbi linkre kattintva megtekinthető:
[12]Vona Gábor által a műsorban elhangzott mondatok: „Adjon az Isten jó estét!”; „A szavazóbázisokat nézve, nekem van a legnagyobb többségem a miniszterelnök-jelöltségre.”; „Április 11-én csattanós válaszokat fogunk adni a kérdésekre, ezeket a pár napokat bírja ki a szerkesztő úr!”;
A pártprogram kapcsán: „Műsorvezető: Mondjon bevételeket! Vona Gábor: Hát most sorolom!”; Az euró bevezetésének kérdése kapcsán: „Előbb másszunk ki a szakadékból, utána próbáljunk fésülködni”; „Ne ragadjunk le egy kerékbilincs kérdésénél, mert a nézők mennek, aztán elkapcsolnak.”; „Azon gondolkodtunk tényleg, hogy a Fidesznek küldünk egy narancssárga, az MSZP-nek meg egy vörös homokozó lapátot. És ezt az elég méltatlan nyugdíjvitát ott a homokozóban játsszák. (…) Végül azért nem küldtünk el, nehogy az SZDSZ megsértődjön, hogy kimarad a homokozásból. Műsorvezető: Ez most dupla fedelű mondat volt, ugye? - Hát, akinek van füle, hallása, az biztos hallotta.”
[13] A videó az alábbi linkre kattintva megtekinthető:
[14]Fabritius Gábor (2010): A kampány íze. In Népszabadság 2010. március 20.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranylanyom.blog.hu/api/trackback/id/tr194777402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása