„Úton lenni a boldogság, megérkezni a halál." (Rózsa Mihály, a Magyar Radikális Párt jelöltjének televíziós beszédéből)
1988 elejétől a magyar társadalom döntő többsége változásokat követelt. Májusban Kádár János leváltása a Kádár-korszak végét jelentette. A negyven évig tartó kommunista szellemi hibernáltság után a politika ismét versenyszerűvé vált. Megjelentek a háttérbe szorult konzervatív, kereszténydemokrata, agrár és populista pártok, eszmék. Az első szabad országgyűlési választásokat 1990. március 25-én és április 8-án tartották. Elemzés az 1990-es kampányról.
A rendszerváltás és a pártok
1989 márciusában ifjúsági politikai szervezetként megalakult a Fiatal Demokraták Szövetsége (Fidesz), szeptemberben a Magyar Demokrata Fórum (MDF) pártként működő társadalmi szervezetté alakul. Októberben a Magyar Szocialista Munkáspárt (MSZMP) megtartja utolsó kongresszusát, ahol feloszlatta önmagát, és új pártot alapított Magyar Szocialista Párt (MSZP) néven. Novemberben felújította tevékenységét a Független Kisgazdapárt (FKgP), a Szabad Kezdeményezések Hálózata utódául létrejött a Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ). Őket követte a Magyar Szociáldemokrata Párt (MSZDP), a Magyar Néppárt (Nemzeti Parasztpárt), és némi késéssel újjáalakult a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) is. 1989. október 23-án az ideiglenes államfő, Szűrös Mátyás kikiáltja a harmadik Magyar Köztársaságot, majd december 22-én kitűzi az országgyűlési választások időpontjait.
Az 1990-es parlamenti választások eredménye
A hirtelen jött szabadságban több mint száz párt alakult, de mindösszesen tizenkettő tudott országos szervezetté válni. Az első fordulóban a szavazásra jogosultak 65 százaléka adta le voksát, ami szoros eredményt hozott, a második fordulóban 46 százalékos a részvétel.
A pártlistákra leadott szavazatok alapján hat párt került be a parlamentbe.[1] Az MDF elsöprő győzelmet aratott. A baloldali pártok súlyos vereséget szenvedtek, de az MSZP még így is több mandátumhoz jutott, mint a fiatal demokraták. 1990 májusában mutatkozott be Antall József kormánya, amely az MDF–FKgP–KDNP jobbközép kormánykoalíciója alapján jött létre.
A választási kampány
Az MDF fölényes győzelmét annak köszönhette, hogy harmadikutas politikájukban és programjukban „nyugodt erőt”[2] és fokozatos, az államszocializmusból a demokráciába történő átalakulást ígért. Antall József kampányában nagy szerepet kaptak az olyan értékek mint a jogállamiság, vagy a szociális piacgazdaság. (Góralczky, 2002.)
A nyugodtság, a mérsékelt ütemű változás sokkal vonzóbbnak bizonyult a választóknak, mint a radikálisok által ígért alternatíva: a Fidesz az SZDSZ-szel együtt radikális rendszerváltás híveként jelent meg, az SZDSZ a kommunizmusellenességével, és a régi rendszer erős kritikájával hatott az állampolgárokra, ami a második helyre volt elég.
Kéri László úgy véli, az első választásoknak nem egy, hanem több győztese is volt, hiszen az SZDSZ-nek sikerült közel egymillió szavazatot összegyűjteni. „Ismerve és átélve az utolsó félév SZDSZ-kampányát, több mint meglepőnek tartható az, hogy egy radikális-liberális-polgárinak tetsző alternatívákkal ekkora társadalmi bázisa lenne Magyarországon. […] Azt is pozitívumok közé tartom könyvelendőnek, hogy az országban majdnem félmillió szavazója akadt a Fidesznek, mert […] akciózása és a politikai botránykeltésre beállítódott csoportosulás, mint amilyennek a Fidesz tavaly még nem látszott, képes lesz 1990 tavaszára párttá válni.” (Kéri, 1990.)
Markó Róbert a Fidesz kommunikációs stratégiájáról készített tanulmányában az állítja, hogy a Fidesz kezdeti radikalizmusa tudatos volt, ezzel is felhívva a figyelmet a pártra.[3] A választásokig némileg változtattak imázsukon. A Fidesz egy hármas tagolású radikális, liberális, alternatív képet jelenített meg önmagáról. A radikalizmust az antikommunizmus, a liberalizmust a magabiztosság, míg az alternatív jelleget a sokszínűség és a nyitottság jelentette. (Markó, 2002.)
„1990-ben a választási kampány legfontosabb feladata az volt, hogy felkészítse az országot a totális ideológiai és interpretációs váltásra. […] Magyarán választók milliói kaptak lehetőséget arra, hogy a kampányhetek, hónapok során elvessék és elfelejtsék mindazokat a meghatározásokat, amelyekkel korábban évtizedeken keresztül értelmezték saját léthelyzetüket. Ám ennél több is történt, hiszen az intenzív kampányidőszak során ezerszer meg ezerszer hallhatták azokat az új fogalmakat és meghatározásokat, amelyeknek jegyében el kellett gondolniuk közeljövőjüket. Ebben az értelemben az 1990-es kampány alapjában véve az egész társadalom szellemi-politikai-kulturális átkódolásának feladatát volt hivatott teljesíteni.” (Kéri, 1990.)
Az 1990-es évek elején nem csupán a választási kampány, de a politika mindennapjai is kevésbé voltak konszolidáltak, mint manapság. Az első választásoknál hiányzott a követendő példa, hogy mit kellene tenni, mondani, miként lehetne megnyerni a választókat. Az MDF a „nyugodt erőt” és a biztonságot, mint értékeket emelte ki. A választási kampányban a Kisgazdapárt blöffökkel és hangzatos retorikával jelent meg.[4] Az FKgP elsősorban az érzelmekre próbált hatni, és „erőteljesen élt a demagóg eszközökkel.” (Kéri, 1990.) Az FKgP és a KDNP az idősebb, és főleg a vidéki lakosságot próbálta megnyerni, ami a jelszavaikban is tükröződött, míg a Fidesz gyakran használta a tegezést, ezzel is kihangsúlyozva a fiatalosságot.
Plakátok
A rendszerváltás utáni első választás legmeghatározóbb üzenethordozója a plakát, ám kevés volt az igazán hatékony, frappáns képi megszólítás. Csak néhány témával, ezek közül is a rendszerváltással foglalkoztak a legtöbben, sablonos képeket és mindennapi szövegeket használtak. (Kapitány – Kapitány, 1991.)
A figyelemfelkeltés örök és biztos kellékei közül a gyerek és a nő azonban már a 90-es kampányban is szerephez jutott. Ezek a motívumok a Fidesz, az MSZP és az SZDSZ plakátján is helyet kapnak, de mindezek ellenére bátran ki lehet jelenteni, az összes képi megjelenés közül a Fidesz „csókos” plakátja és az MDF szláv mondata, a „Tovarasi konyec” (ruszkik haza) gyűrött tarkójú katonája a legemlékezetesebb: már-már a rendszerváltás szimbólumává vált.
A Fidesz „csókos” plakátján felül Honecker és Brezsnyev csókja, alatta ugyanolyan pózban egy fiatal pár. A két kép közt az udvarias felhívás: „Tessék választani!” A plakát egyszerre több jelentést is hordoz magában. Honecker és Brezsnyev által képviselt múlttal és hatalommal szemben a fiatal pár a jövőt, az erkölcsi tisztaságot hivatott szimbolizálni. A fotók távolsága is kommunikációs értékkel bír. Míg a felső kép közeli, addig az alsó tisztességes távolságból van fotózva. (Markó, 2002.) A Fidesz többi plakátjairól is a fiatalosság, a dinamizmust hangsúlyozza. Hasonló mondható el az SZDSZ „Tudjuk, Merjük, Tesszük” feliratú plakátjáról is.[5] A párt három mosolygós vezetője (Pető Iván, Rajk László és Magyar Bálint) leginkább a céltudatosságra, a magabiztosságra, és a jövőbeni sikeres vezetés vizionálására utal.
Az MDF „Tavaszi nagytakarítás” plakátja is meglehetősen radikálisra sikeredett, amely nemcsak az elmúlt negyven évvel való gyökeres szakítás, hanem a gazdasági és politikai elit teljes cseréjét ígérte. A lendület azonban elmaradt a KDNP plakátjairól: kereszttel és az Európába vezető Erzsébet híddal bátorították választásra az állampolgárokat. Az MSZP egyik plakátján két autót használt, valamint a „Bal oldal nélkül nem megy!” jelmondatot. Egy másik érdekes plakáton többek között Nyers Rezső, Horn Gyula, Németh Miklós, Szűrös Mátyás és Pozsgay Imre áll, előttük gyerekekkel azt hirdetve: „Rajtunk múlik!”
Kampány a televízióban
A plakátok mellett a korteskedés másik színpada a televízió. „A modern tömegkommunikációt alapjában véve a televízió uralja, ezért a mindenkori kampányoknak igencsak kitüntetett kérdése az, hogy a kampányidőszakban a televízió milyen eszközöket használ, a pártok milyen módon férhetnek hozzá a tévé teremtette nyilvánossághoz, amelynek hatékonysága semmilyen más eszközzel nem mérhető jelentőségű.” (Kéri, 1990.)
Az első kampányban három televíziós megjelenésre volt lehetőség: a reklámkisfilm, a kisfilm és a vitaműsor. 1990-ben a kisfilmek jelentették a televíziós megjelenés csúcsát, ám az új helyzethez semmilyen útmutatás nem szolgált, sem a pártoknak, sem a kampányfilm készítőinek, sem a televíziósoknak. Ezért a választásokon induló mind az 58 párt 5-5 percben megkapta a tv-s szereplés lehetőségét, hogy így mutassák be programjukat. Az országos listát állító pártok a kampánycsend előtti napon 10-10 percben ismertették elképzeléseiket. Az ötperces megszólalásoknál előfordult, hogy a pártok nem tudták az időt kitölteni. A kampányfilmekben érdekes állításokkal, hangzatos kijelentésekkel próbálták a pártok elnyerni a választók kegyeit.[6]
Az egyórás televíziós vitázáson viszont a 12 párt már érdemben tudott beszélni egymással. Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor az ötperces tévés spotok vizsgálatánál felállított egy rangsort, miszerint a pártok a magyar, a magyarság, a nemzet, a szabadság, Európa és a demokrácia, mint értékeket említették a legtöbbször. (Kapitány – Kapitány, 1990.) Az első politikai kampányfilmek szereplőinek tapasztalatlanságát a következő frappáns és szemléletes leírás is jól szemlélteti: „A fekete nadrágok és szürke cipők közül kivillanó fehér frottírokon és szőrös bokákon, a fideszes frizurákon, a félkilós SZTK-szemüvegek […] Rengeteg baki maradt a filmekben, kapkodott a tévéstáb, hisz már a stúdió küszöbén topogott a következő párt.” (Nagy, 2006/a.)
A hónapokon át tartó viaskodásból végül az MDF került ki győztesen. „A harmadik köztársaság első kormánya gyászos örökséget vett át, s népszerűtlen intézkedések sorát kellett meghoznia. Mindez nagyon sok társadalmi és politikai feszültséggel járt. Ennek ellenére remélni lehet, hogy az új és demokratikus Magyarország felemelkedésének korszaka vette kezdetét.” (Salamon, 2003: 284.)
———
[1]Míg az 1990-es választásoknál 4, addig a 94-ben már 5 százalék volt a parlamenti küszöb.
[2]A kifejezést az 1981-es francia elnökválasztáson győztes szocialista Mitterrand is használta már.
[3]Markó Róbert példaként megemlíti Orbán Viktor 1989. június 16-án elmondott beszédét Nagy Imre újratemetésén, vagy Deutsch Tamásék prágai tüntetését és letartóztatásukat.
[4]Idézetek Torgyán József beszédeiből: „Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy széles körű tehetség vagyok, óriási tárgyi tudással, egészen kitűnő vitakészséggel, hihetetlen memóriával, s azt hiszem olyan szónoki adottságokkal, amilyenekkel jelenleg senki nem rendelkezik az országban.” Majd a választások után: „Az ellenzékiségnek megszűnt a létalapja… aki most ellenzéki akar lenni, az lényegében a hazájával szemben lép fel.” (Bőhm, 1990.)
[5]Szlogenjükből „Tudjuk, merjük, zsebre tesszük” graffitis parafrázis lett.
[6]Részletek Rózsa Mihály, a Magyar Radikális Párt ötperces televíziós beszédéből: „Tudom, hogy még nem járt le az időm, de nem kívánok többet mondani. […] Sajnos közbejött, hogy én is beteg vagyok, megfáztam, és megmondom őszintén: erre a tévéfelvételre nem is készültünk. Direkt nem készültünk, mert azt akartuk, spontán legyen, és őszinte […] Engedjék meg, hogy egy idézettel zárjam: »Úton lenni a boldogság, megérkezni a halál.« Köszönöm szépen.” Majd a kamerától elfordulva széttárt kézzel mondta: »Ez van!«” (Nagy, 2006/a.)
Felhasznált irodalom:
- Bőhm Antal (1990): A választás politikai kultúrája. In Szoboszlai György (szerk.), Parlamenti választások 1990. Budapest, MTA Társadalomtudományi Intézet
- Góralczky, Bogdan (2002): Magyar törésvonalak. Budapest, Helikon Kiadó
- Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor (1991): Politikai szimbólumok. In Kurtán Sándor – Sándor Péter – Vass László (szerk.), Magyarország politikai évkönyve. Budapest, Ökonómia Alapítvány
- Kéri László (1990): Választások után. In Szoboszlai György (szerk.), Parlamenti választások 1990. Budapest, MTA Társadalomtudományi Intézet {online}http://www.vokscentrum.hu/tanulm/index.php?jny=hun&mszkod=300012&tankod=3&tanulmid=37
- Markó Róbert (2002): A Fidesz kommunikáció stratégiája 1988-1998-ig. Politikai elemzések II. évfolyam 2. szám
- Nagy József (2006/a.): Kampánykrónika 1990, Úton lenni boldogság. 168 Óra, 5. szám {online}http://www.168ora.hu/cikk.php?id=4653
- Salamon Konrád (2003.): Történelem IV. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó